سندباد گرفتار در گردباد (کرونا؛ بخش هفتم)

سندباد

این روزها حکایت کرونا و ما، شده است شبیه حکایت گردبادی که سندباد را در هم می‌پیچید.

وقتی به کودکی‌ام فکر میکنم و انیمیشن «ماجرهای سندباد» را به یاد می‌آورم، سندبادی را می‌بینم پیچیده شده در گردبادی عظیم و سیاه که معلوم نبود از کجا سر در آورده و به کجا می‌رود و قرار است چه بلایی بر سر سندباد بیاید. چه استرسی را می‌کشیدیم با اینکه می‌دانستیم سندباد قهرمان است و باهوش است و از این حادثه هم جان سالم به در می‌برد.

از ته دلم می‌خواهم مقایسه تطبیقی‌ام درست باشد یعنی این ماجرای گردباد کرونا که ما را در هم پیچیده است، آخرش ختم به خیر شود. آخرش کنار ساحلی، در دل دشتی، در یک جای سبزه زاری چشم باز کنیم با صدای دریا و باد و نور خورشید از دل یک آسمان صاف که مستقیم بر چشمانمان می‌تابد. میدانم نمی‌شود نه به خاطر کرونا که کلا دنیای واقعی خیلی خیلی تلخ‌تر و سخت‌تر و صعب‌تر از این حرف‌هاست.

یاد گرفته‌ام اصلا خبری از رقص انتهای فیلمهای هندی نیست که چه به بسا تلخی‌اش شبیه تلخی درباره الی باشد. این را هم یاد گرفته‌ام که می‌شود کاری کرد که این تلخی بهتر شود تحمل پذیرتر شود. می‌شود دور اندیشانه عوارض این تلخی را کم کرد.

یکی از این عوارض که نیاز هست به شدت به آن توجه شود تا از شدت آن کاسته شود، ضرباتی است که کرونا بر بدنه‌ی نیمه جان اقتصاد ما وارد کرده است و شدتش و آسیبش در ماه‌های پیش رو بیشتر خود را نشان می‌دهد.

سکه … یک پادکست ارزشمند

لوگوی پادکست سکه

پیشنهاد می‌کنم این پرونده ویژه کرونا که جناب سید مهدی ناجی اصفهانی و تیم‌شان در پادکست سکه تولید کرده‌اند را بشنوید. البته پیشنهادم برای شنیدن استفاده از پادگیر castbox است. چون به نظر یک قسمتی از این مجموعه در سایت ناملیک بارگذاری نشده است.

در این پرونده ویژه تیم سکه با ۵ نفر مصاحبه کرده‌اند.مصاحبه‌های ارزشمند.

با گوش دادن به این مجموعه به نتیجه جالبی رسیدم. کرونا نه تنها یک سبک زندگی را به ما تحمیل کرده است بلکه ناخودآگاه دارد ما را وادار میکند به موقعیت‌ها و شرایط نگاه متفاوت‌تری داشته باشیم. عمیق‌تر بیندیشیم و مهم‌تر از همه تاب‌آوریمان را افزایش دهیم. خیلی افزایش دهیم. مثل سندباد که خود را برای هر موقعیتی آماده داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *