دوباتن و تلاش برای کاستن از رنج آدمی

آلن دوباتن فیلسوف محبوبی است در کشور ما. مخصوصا نگاهش به جهان و چالشهای مختلف آن. به نظر میرسد تلاش قابل تقدیری دارد در زمینه نزدیک فلسفه به زندگی واقعی انسان. تلاش دارد تا رنج هستی را اندکی بکاهد برای آدم ها. از سال ۲۰۰۸ “هم بنیانگذار” یک مدرسه شده است به نام مدرسه ی زندگی.

بنا به قول خودش میخواسته دانشگاه های سنتی را به چالش بکشد و سر و سامانی به دانش بدهد، سر و سامانی به سمت زندگی واقعی و دور از دانش برای دانش. به قول علمای خودمان در پی “علم نافع”. به زبان خودمان به سمت یک حال و اکنون بهتر. او به زیبایی در مورد مدرسه اش این چنین میگوید که “مدرسه زندگی یک موسسه است که قصد دارد کاری را بکند که من همیشه فکر میکردم دانشگاه ها باید آن را انجام بدهند و آن هم چیزی نیست جز کمک به افراد از طریق فرهنگ، در ایجاد یک درک مناسب از مسیری که افراد در آن قرار دارند و حکمتی برای زندگی”

یک کتاب آنلاین هم دارد این مدرسه زندگی به نام کتاب زندگی. متشکل از مجموعه نوشتارهای جستاری. بر خلاف کتاب های دیگر محتوایش عوض میشود متناسب با یافته های جدیدتر. ساختارش شبیه دائره المعارف است. یعنی لزومی ندارد از اول خوانده شود به تناسب نیاز میتوان به آن مراجعه کرد و بهره برد. زبان ساده و روانی دارد. به قول خودش که میگوید من یک نویسنده عامیانه هستم. این را گفتم تا این موضوع را بگویم که میتوانیم با دانش زبان انگلیسی اندک هم به این کتاب آنلاین سر بزنیم و از نوشته هایش استفاده کنیم.

کتاب های دوباتن را در بازار کتاب ایران فراوان میتوان یافت. این اواخر جدای از کتاب های دوباتن نشر هنور دارد کتاب های مدرسه زندگی را هم کار میکند. با قطعی جمع و جور و کاغذهای سبک. از این کتاب های جدید نخوانده ام و نمیدانم ترجمه اش چگونه است اما فکر میکنم نگاه “مدرسه زندگی” ارزش خواندن را دارد. مثل این کتاب که عنوانش هم جذاب است: “چگونه پیر شویم؟”

امیدوارم بتوانم بیشتر در مورد او و کتابهایش و مدرسه اش بنویسم.

راستی اگر توانستید به سخنرانی هایش در TED هم نگاهی بیندازید. خوشتان می آید.

================================================================

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *