مساله شبکه‌های اجتماعی یا The Social Dilemma

  • من که جرات ندارم برای کرونا واکسن بزنم. قراره با کمک این واکسن‌ها یه چیزهایی وارد مغزمون کنند و کنترل‌مون کنند. نشونه‌اش این همه ویدیو که تو شبکه‌های اجتماعی ام هست. تو اینستا گرام تو تلگرام تو فیس بوک تو یوتیوب و … این همه ویدیو که نمیتونه دروغ باشد.
  • من که اصلا اعتقادم رو به وجود کرونا از دست دادم. اینا همه حربه است وگرنه چرا تماشاگران فوتبال تو لیگ‌های دنیا به ورزشگاه آمدند اما ما؟؟؟یه دروغ بزرگه. نشونه‌اش این همه ویدیو که تو شبکه‌های اجتماعی ام هست. تو اینستا گرام تو تلگرام تو فیس بوک تو یوتیوب و … این همه ویدیو که نمیتونه دروغ باشد.
  • میدونستی کره‌ی ماه یه حجم فلزیه و وقتی فضانوردها روش قدم گذاشتند صدای یک حجم فلزی توخالی رو میداد. خودم تو یوتیوب دیدم گزارشش رو. نشونه‌اش این همه ویدیو که تو شبکه‌های اجتماعی ام هست. تو اینستا گرام تو تلگرام تو فیس بوک تو یوتیوب و … این همه ویدیو که نمیتونه دروغ باشد.
  • زمین تخت و صافه. صاف صاف. کره ای بودنش همه بازی رسانه هاست برای اینکه فکر ما رو منحرف کنند. نشونه‌اش این همه ویدیو که تو شبکه‌های اجتماعی ام هست. تو اینستا گرام تو تلگرام تو فیس بوک تو یوتیوب و … این همه ویدیو که نمیتونه دروغ باشد.
  • مایکل جکسن. بن لادن. هیتلر همگی زنده اند. تو یک جای دور از دسترس آدمها زندگی خوبی دارند. اینها را که نمیگذارند به این راحتی بمیرند. نشونه‌اش این همه ویدیو که تو شبکه‌های اجتماعی ام هست. تو اینستا گرام تو تلگرام تو فیس بوک تو یوتیوب و … این همه ویدیو که نمیتونه دروغ باشد.

مساله شبکه‌های اجتماعی یا ‌The Social Dilemma

اعتقادات نسبتا غریبی که در جمع خودشان و دوستانشان بسیار پذیراست. تقریبا دروغ هم نمی‌گویند. آدم‌های ساده‌ای که سندیت حرف‌هایشان حجم ویران کنننده‌ی ویدیوهای اینستاگرام و فیس بوکشان است. یا دوستان همفکرشان که ویدوهای مشابه را از طریق تلگرام و واتس اپ برایشان می‌فرستند. یا کانال‌های یوتیوب و تلگرامی که پر است از این عقاید همراه با مصاحبه‌ی فلان پروفسور اخراجی از فلان دانشگاه مشهور آمریکایی و … شبکه‌های اجتماعی و در اکثریت بودن چنین اعتقاداتی این حقانیت را به بیننده می‌دهد که بر روی عقایدتش پافشاری کند.

مستند The Social Dilemma به خوبی به این مسائل می‌پردازند. اینکه همه این افکار و این حجم از عقاید متفاوت و متعصبین بر روی این عقاید از کجا می‌آیند. ارزشش را دارد که یکبار آن را ببینیم. هر چند نکته جالبش این است که خود شبکه NETFLIX پخش کننده‌ی آن است. شبکه‌ای که بر روی همین نوع رفتارها درآمد کسب می‌کند.

یکی از جاهایی که تاثیر شبکه اجتماعی بر افراد را میتوان در آن دید، رسوایی پیتزا گیت است که در همین مستند خیلی گذرا به آن اشاره شده است.

شاید خواندن این پست هم برایتان جالب باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *